HTML

HTML

websas.hu


Kovax skype: kovaxur

Pavel skype: pavelkorcsagin

msn status My location on TeamSpeak
Cylex Silver Díj

Devportal

Nincs megjeleníthető elem

WebLabor

Nincs megjeleníthető elem

Címkék

Kommentek

  • Pavel Korcsagin: @fiúk csángók vagytok?: Köszönjük a tartalmas hozzászólást! Így sok év távlatából is akadnak még b... (2015.09.25. 10:46) Cukor és tömény kénsav
  • blah blah: tudom iszonyú régi hozzászólás, de csak nem hagyhatom így a cukrok nem igazán nemzetközi fogalmak,... (2015.06.17. 00:03) Cukor és tömény kénsav
  • szvsz: Szerintem ezeket olyanok találják ki, akik max. a buszmegállóig mennek gyalog. Oda kell tennei őke... (2015.05.22. 14:33) Magyar élelmiszercsomagok
  • Sparhelt: @Rowen: Meleg főétel kell? Lőjön magának valamit. :-) (2015.03.02. 07:34) Magyar élelmiszercsomagok
  • DragovichNikita: @Kovax: Ne, hogy bedőlj neki ez csalás! Pénzt akarnak ki huzzni belőled, be nem dőlj nekik ;). (2012.08.28. 14:06) Magyarított SPAM
  • hrgy: A videot eltavolitottak :-( (2012.05.10. 23:40) Cukor és tömény kénsav
  • Pavel Korcsagin: Szegény. :( Azt nem mondom, hogy át tudom érezni :W mert nem, de sajnálom. (nem őszintén) De a Bat... (2012.02.17. 18:43) Szopoda
  • Utolsó 20

Ringatódzik egy csatacirkáló...

2009.09.02. 23:10 | Pavel Korcsagin | Szólj hozzá!

Címkék: fegyverek

Tegnap előtt kezembe akadt egy januári Haditechnika, amiben érdekődéssel olvastam át a BTR-80 bázisán létrehozott speciális járművek fejlesztési/kipróbálási történetét. A feladatuk az volt a fejlesztőknek, hogy építsenek ki egy műszaki mentő, egy vegyi-sugárfelderítő és egy sebesültszállító járművet, lehetőleg a llegkevesebb változtatással, hogy minél egyszerűbb legyen a szervízelése, ne kelljen új gépparkot (stb.) üzembe helyezni miatta. Lehetőségeikhez képest kiválóan megoldották a feladatot a mérnökök.

Azonban ha egyszer saját fejlesztésű haditechnikai eszközök gyártására adjuk a fejünket - ez pedig előbb-utóbb szükségszerű -, akkor legelőször is felfogásában kell alaposan megváltoznia mind a vezérkarnak, mind a fejlesztőknek. Szervezésben és kiszolgálásban a legegyszerűbb, ha minden jármű ugyanolyan, "egy kaptafára" készül. Mindhárom fent említett eszköz képességeinek zömét képes lenne az átlagos lövészpáncélos is ellátni, kevés plusz ráfordítással.

A sebesültszállító kiírásában négy dolog szerepel: ad 1 - legyen elég hely a hordágyon fekvő betegek be és kirakodásához, szállításához; ad 2 - erős legyen a belső megvilágítás, hogy adott esetben a sürgős beavatozásokat is biztosan el lehessen végezni; ad 3 - megfelelő egészségügyi fölszerelés rendelkezésre álljon és ad 4 - belül fertőtlenítheő legyen. No most, vajon milyen plusz költséget jelentene egy lövészpáncélost úgy megtervezni, hogy a beltér letisztult legyen (mint a már 2. generációs amerikai lp-ok), valamint zománc festékkel lefesteni, ami könnyen tisztítható? Vélhetően semmilyet. Mint ahogy az sem, hogy minden rendesen megtervezett lp. nagyméretű hátsóajtóval (is - ha gumikerekes) rendelkezik, ahol aztán vidáman lehet kibe dobálni a szerencsétleneket. Az eü. felszerelés (lélegeztető gép, hordágyak, defibbrillátor, vérnyomásmérő(!)) már bajosabb, hiszen plusz költség. Ha jobban meggondoljuk, akkor csak emellett dönthetünk, hiszen elférni elfér, és amúgy sincs jobb befektetés a hadseregben, mint ami emberéleteket ment meg. Alapszabályként kezelhetjük, hogy az a jó életmentő befektetés a legjobb, ami fölösleges volt (de mindi ott van biztosítéknak). Így nem szükséges a ritkán és bizonytalanul érkező hátországi sebesültszállítót megvárni, a segítség már ott van helyben, ahol a felcserek veszélytelenül láthatják el a sérülteket. És mindez igaz minden egyes lp-ra.

Vegyi-sugárfelderítő szondákat minden járműre lehet helyezni, azért külön jármű- és csapattípust rendszerben tartani fölösleges és ostobaság. Az alapos vizsgálatokhoz szükséges fölszerelés pedig vagy elfér a lp-ban (mert kicsi), vagy kiegészítő fölszerelésként pihen raktáron, amit csak akkor vesznek igénybe, amikor az alapműszerek szükségessé teszik.

Legutolsó a műszaki mentő jármű. Három lényeges elem: műszaki fölszerelés (hegesztő, lángvágó, hidegvágó, hidraulikus prés, stb.), csörlő és daru. A műszaki fölszerelés elfér a rakodótérben, a csörlő pedig kiválóan a motortérben (elöl). A daru az más eset. Alapjában véve a legjobb az, amikor a sérült járművet másik lp-ok elvontatják, helyette új érkezik, a sérültet pedig a front mögötti javítóműhelyben kijavítják. A daru akkor szükséges, amikor a főalkatrészeket cserélnek, ami a javítóműhelyben rendelkezésre áll. A harctéri főalkatrész csere külön járművet igényel, hiszen az daruval kiemeli a régit és beemeli az új, jót. Így az egészet le lehet rövidíteni 5 percre, amíg a lövészek és a mentősök ki vannak téve az ellenség tűzhatásának, míg a kérdéses és bonyolult alkatrészjavítást vagy a hátországban, vagy a mögöttes műhelyben javítják ki - biztonságban, nyugiban. Ez természetesen igényli a nagy méretű rkatárbázisokat, de ezzel visszatérünk a befektetésekhez - az a jó befektetés, ami (aktuálisan) fölösleges.

Ez csak egy kis aspketusa egy komoly rendszernek (szemléletváltásnak), talán majd egyszer erről is írok.

A bejegyzés trackback címe:

https://kundk.blog.hu/api/trackback/id/tr301356580

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása